Monthly Archives: februari 2016
Wandelen altijd gezond

Wandelen is een volkssport geworden. Opiniepeilingen in vele landen blijken dit te hebben aangetoond. Wandelen is een vrije- tijdssport wat je op elk gewenst tijd kunt uitoefenen. Of dit nu in de avonduren is of gewoon overdag.  Je trekt een paar schoenen aan, je kijkt naar het weer en trekt vervolgens bij dat weer passende kleren aan en je zet voet voor voet jezelf in beweging. Een welkome afwisseling op je drukke dagelijkse bezigheden.

Als je dan besluit om er op uit te trekken moet je eerst overwegen of je de natuur intrekt of kilometers wilt maken op de verharde weg. In wandeltempo op verharde wegen wandelen kan over het algemeen met gemak de 4 kilometer per uur gehaald worden. Als je besluit om te marsen dan haal je al snel 5 kilometer per uur. Als het wegdek wat slechter is door weersomstandigheden (glad) of door de ongerepte natuur dan haal je soms slechts 3 kilometer per uur.

wandelen op natte wegdek gaat niet snel

Vaart minderen; de weg is glad

Allemaal niet zo heel erg van belang. Het grootste belang is door te wandelen zo lang mogelijk fit te blijven. Door in beweging te blijven, op welk niveau dan ook, blijkt dat je zo lang mogelijk minder beroep hoeft te doen op dure gezondheidskosten. Als je bovendien in groepsverband wandelt , wordt/blijft het leven ook geestelijk rijker. Door het aangaan, of onderhouden van sociale contacten blijkt dat geluk je toe blijft lachen. Het leven is immers veel te kort om ongelukkig te zijn. Pluk de dag en trek er op uit.